Mass with the Migrants: A Foretaste of the Heavenly Banquet / Misa con los Migrantes: Un Preludio al Banquete del Reino

Through the Eucharist, God calls together a scattered people and makes of them a holy family. We can easily overlook this awesome mystery of our faith, especially if we regularly attend Mass with our own nuclear families. Celebrating the Eucharist alongside people we  already know and love–our parents, children, siblings, friends, colleagues, and neighbors–remains, of course, a tremendous blessing. Yet, such familiarity can prevent us from treasuring this revealed truth: at the heavenly banquet, God will gather a family of saints from “every nation, race, people and tongue” (Rev. 7:9).
When we arrive at the shelters, we meet individual persons from far-flung cities and countries.  Each person’s story is unique. To be sure, there are common threads and themes. Everyone arrives tired. Everyone arrives hungry. Everyone arrives homesick, with a longing for those loved ones left behind. In and of themselves, however, these commonalities cannot create a new people. If anything, they can even tend to foster a Darwinian environment, where the fittest survive and the vulnerable languish.

The Mass, in contrast, overcomes and transforms these Darwinian dynamics. When we assemble for Liturgy, something distinctively “new” and “fresh” takes place. We are no longer “the strong” and “the weak,” the “healthy” and “the sick.” We are no longer simply “Hondurans” and “Salvadorans,” “Guatemaltecos” and “Nicaraguans,” “Mexicans” and “Gringos.” No, by the power of the Spirit, we become something we previously were not: a Christian community, a holy people, sons and daughters of God, called and assembled, loved and nourished by our heavenly Father. The power of God’s living Word, proclaimed in the Scriptures and broken as our Eucharistic bread, unites us as members of one Body. Alongside the migrants, celebrating Mass in the shelters, St. Paul’s words to the Galatians ring true: “There is neither Jew nor Greek, there is neither slave nor free person. There is not male or female; for you are all one in Christ Jesus” (3:28). In a word, Mass with the migrant community gives us what we all desire: a sweet foretaste of the heavenly banquet.

A través de la Eucaristía, Dios llama a toda la comunidad dispersa para reunirla como una gran familia.  Muchas veces podemos perder de vista este gran misterio de nuestra fé, especialmente cuando asistimos a misa con nuestras familias nucleares.  Celebrar la Eucaristía con personas que ya conocemos y amamos -nuestros padres, hijos, familiares, colegas y vecinos- es una bendición muy grande.  Sin embargo, esta familiaridad puede impedirnos valorar lo que esta idea (una familia que Dios reune) nos revela:  En el final de los tiempos, Dios mismo reunirá  una familia santa de “cada nación, raza, pueblo y lengua.” (Ap. 7, 9)

Cuando llegamos a los albergues, nosotros conocemos a personas de muchísimas ciudades y países.  Al escuchar a los migrantes, descubrimos que la historia y circunstancias de cada migrante son únicas.  Desde luego hay cosas que son comunes:  Todos llegan cansados, todos extrañan el hogar, especialmente a los seres que aman y que han dejado atrá s.  Sin embargo, estas similitudes no pueden crear -per se- algo nuevo.  Si acaso estas características llegan a crear un ambiente “darwiniano” dónde el más fuerte sobrevive y el más débil perece.

En contraste, la Eucaristía supera y transforma este escenario darwiniano.  Cuando nos reunimos para celebrar la Eucaristía, algo nuevo y fresco toma lugar.  Ya no es el más fuerte, o el más débil, ya no es  el saludable o el enfermo.  Ya no somos simplemente los “hondureños,” los “nicaragüenses,” los “salvadoreños,” los “guatemaltecos,” los “mexicanos” o los “gringos.”  Por la presencia del Espíritu de Dios, nos convertimos en algo que antes no eramos (aún caundo muchos migrantes no son católicos):  una comunidad Cristiana, un pueblo santo, hijos e hijas de Dios, alimentados y cuidados por Dios mismo.  La palabra y el compartir del pan nos reune como miembros de un mismo cuerpo.  Al compartir estos momentos con migrantes, las palabras de San Pablo a los Gálatas nos vienen a la mente: “Ya no hay Judío ni Griego, no hay libre ni esclavo, porque todos somos uno en Cristo.” (Gal 3,28).  En una palabra, compartir el pan con la comunidad migrante es un preludio al banquete del Reino de Dios.

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